Spiritus Rector —– deel 2/3

Ik knikte en zakte opgelaten door de knieën om zorgvuldig de vruchten onderaan de gedrongen en knoestige bosjes te onderzoeken. Er hing een haast tastbare spanning in de lucht, al deze mensen verwachtten iets van mij en ik voelde me verplicht het ook te vinden, maar ik wist niet wat ik aan het zoeken was. Voorzichtig en behoedzaam gleed mijn hand over de stekelige takken en de natte bessen. Deze aanraking vertelde me dat niet alle bessen gelijk waren, sommigen bleven slijmerig aan mijn gekwetste vingertoppen kleven terwijl andere vruchten eerder vlezig, fris en energetisch aanvoelden. Alsof de bosjes, hun twijgen en bessen of een andere entiteit me iets wilde vertellen. Een geheim dat alleen ik kon doorgronden, een taal die alleen ik kon verstaan. Ik keek verward achter me, in de hoop enige toelichting van de kleine vriendelijke mensen te mogen ontvangen, maar in hun ogen lag enkel een kordate en vastberaden blik te lezen. Zij wisten dat ik het zou moeten weten en ik realiseerde me dat ik niet wist waarom ik hier was, waar ik verzeild was geraakt en wat ik überhaupt aan het zoeken was.

“Ben je zeker?” Ik keek in de vragende ogen van de hoofdman. Zijn stem had me opgeschrikt want ik was verzonken in diepe overpeinzingen, mijn hand rustte op een tros schitterende bessen. “Ik denk het.” Nog altijd verdwaald in onwetendheid knikte ik langzaam mijn hoofd. “Jij moet niet denken, jij weet en wij wachten tot jij ze gevonden hebt,” zei hij op een vastberaden maar niet onvriendelijke toon. “Geef me alsjeblieft nog even, ik ben nog maar net aangekomen en moet de draad weer opnemen.” Hij haalde diep adem en knikte, alsof mijn woorden hem hadden gerustgesteld. Een gevoel dat ik op dat moment nog niet met hem kon delen.

Leave a Reply

